زمان و نحوه مناسب صرف شام
نوشته شده توسط : nahal

زمان و نحوه مناسب صرف شام

 

وعده غذایی شام یکی از وعده‌های غذایی است که بهتر است با دقت بیشتر و رعایت نکات خاصی صرف شود. شام باید قبل از ساعت 8 خورده شود. همچنین باید از مصرف غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد برای وعده شام خودداری شود. با توجه به ریتم‌های زیستی (Bio-Rhythms) و فعالیت هورمن‌های مختلف بدن توصیه می‌شود برای جلوگیری از اخلال در روند سوخت چربی‌ها اولاً شام باید قبل از 8 شب مصرف شود،‌ ثانیاً از میل کردن شام‌های حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد خودداری شود و به میل کردن سبزی‌های پخته یا خام با مقداری غذاهای پروتئینی در وعده شام قناعت شود.
واقعیت این است که علیرغم حجم کم، صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه است و صرف صبحانه کامل و کافی و به هنگام یکی از ضروری‌ترین الویت های هر فرد است. در صورتیکه عموماً مصرف این وعده غذایی با
بی‌توجهی و سهل‌انگاری همراه می‌شود. عده ای بدلیل مشغله کاری صبحگاهی و عده‌ای نیز همانند کودکان با بی‌میلی و بی‌رغبتی از کنار صبحانه می‌گذرند. مصرف ناهار بهتر است در کنار دوستان و با طمأنینه و غذایی حاوی انرژی کافی برای فعالیت در ادامه روز باشد. کسانی که دچار ناراحتی‌های گوارشی نظیر زخم معده یا ترش کردن هستند باید شام بسیار سبک و با فاصله طولانی در زمان خواب مصرف کنند. مصرف غذاهای پرچرب و سنگین نه تنها در وضعیت سلامت بلکه در خواب فرد نیز در هنگام شب تداخل خواهد داشت. کم حجم بودن غذای شب نیز بسیار مهم است. دستگاه گوارش در این زمان برای هضم و جذب کارایی روز را نخواهد داشت. بخارپز کردن غذا که اکنون با دستگاه های مخصوص امکان پذیر شده یکی از بهترین روش های جایگزینی غذاهای سرخ کردنی است که متأسفانه به دلیل سهولت طبخ غذا به این روش و نیز طعم دلپذیر آن بسیاری از بانوان از این روش برای پخت و پز استفاده می کنند. در صورتیکه بیشترین مراجعان برای رژیم های لاغری نیز خانم ها می باشند. بنابراین به صورت خلاصه صرف شام سبک، کم چرب و با فاصله ای 4-3 ساعته از خواب بهترین روش برای این وعده غذایی است. مصرف شام قبل از ساعت 8 شب برای کودکان نیز اثرات مثبت زیادی خواهد داشت.





:: بازدید از این مطلب : 785
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: